Ogólnie mówiąc, aby korzystać z dobrej jakości połączeń realizowanych w technologii VoIP należy stosować szerokopasmowe łącza do Internetu, najlepiej o takiej samej przepustowości w obu kierunkach transmisji (symetryczne). Łącza te powinny być stosunkowo niezawodne, a najlepiej, gdy operator je dostarczający, zagwarantuje jego jakość poprzez umowę SLA.
Łącze, które jest wykorzystywane do telefonii VoIP, powinno mieć opóźnienia w przesyłaniu pakietów danych nie większe niż 50-100 ms i wahania (tzw. jitter) nie większe niż 10%. Zapewnienie lepszych parametrów niż podane wcześniej, daje duże prawdopodobieństwo dobrej jakości połączeń. Inaczej podczas prowadzenia rozmowy, mogą pojawić się trzaski, chwile ciszy lub nawet zerwanie połączenia. Gdy występują problemy z łączem, można próbować stosować kodeki o mniejszym zapotrzebowaniu na pasmo, np. G.729.
Łącze które jest wykorzystywane do rozmów telefonicznych VoIP, powinno być podłączane do routera, który oferuje funkcję QoS, czyli priorytetową obsługę pakietów głosowych. Jeśli QoS nie jest włączony na łączu, może wystąpić łączenie wielu strumieni danych w jeden strumień, czego skutkiem może być blokowanie i przerywanie rozmów, nawet na szybkim łączu do Internetu - najczęściej podczas wysyłania plików z komputera (np. załączników w poczcie).
Dodatkową kwestią jest jakość stosowanego sprzętu, np. bramek VoIP. Należy przyjąć, że im sprzęt jest tańszy, a marka go firmująca mniej znana, tym jakość może być niższa. Wynika to np. z jakości stosowanych w urządzeniach przetworników analogowo-cyfrowych.